دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1399 - 11:15

 چسب زیستی جایگزین بخیه می‌شود

دانشمندان موفق به ساخت ماده زیستی چسبناک و لاستیک مانندی شده‌اند که می‌تواند جایگزین بخیه در عمل‌های جراحی شود.
کد خبر : 509676
ddddddddddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، وقتی جراحان زخم‌های درون بدن را بخیه می‌زنند احتمال آسیب به بافت و بروز عفونت وجود دارد. حال یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور موفق به توسعه و ساخت چسب جراحی جدیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین بخیه شده، به سرعت زخم را ببندد و دارورسانی نیز کند. این ماده زیستی چسبناک و لاستیکی مانند می‌تواند سرعت جراحان را افزایش دهد و روند ترمیم بافت را سرعت ببخشد.


این چسب جراحی که «کاپرو گلو» نام دارد، از دو ترکیب اصلی ساخته شده است: نوعی پلیمر زیست‌سازگار به نام «پلی‌کاپرولاکتون» و مولکول طبیعی به نام «دیازیرین». این مولکول با اشعه فرابنفش فعال می‌شود و قادر به ایجاد پیوندهای قدرتمند است. برخلاف چسب‌های جراجی دیگر که دو مرحله‌ای عمل می‌کنند، ماده جدید نیازی به کاتالیزور شیمیایی ندارد.


چسب زیستی جدید با اشعه گاما فعال می‌شود، این اشعه معمولا برای استریل کردن ابزار جراحی استفاده می‌شوند. کاپرو گلو حالت مایع دارد و به طور مستقیم روی زخم یا برش بافت زیستی اعمال می‌شود. سپس اشعه فرابنفش به آن تابانده می‌شود تا حالت جامد بگیرد، با این حال هنوز انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: بخیه عمل جراحی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته